تاثیر عدم مدیریت نگاه در هنگام استفاده از فضای مجازی؛ در آرامش درونی انسان‌ها از دیدگاه عرفان اسلامی

موضوع مدیریت نگاه در فضای مجازی به ویژه پلتفرم‌های تصویر محور مانند اینستاگرام، یکی از چالش‌های اساسی عصر حاضر است. در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی افراد تبدیل شده‌اند. با این حال، استفاده نادرست از این پلتفرم‌ها، به‌ویژه در زمینه مدیریت نگاه، می‌تواند تأثیرات منفی بر آرامش درونی کاربران بگذارد. از منظر اخلاق و عرفان اسلامی، مدیریت نگاه نه‌تنها یک توصیه اخلاقی، بلکه یک ضرورت برای حفظ سلامت روحی و روانی است. این مقاله به بررسی تأثیر عدم مدیریت نگاه در هنگام استفاده از فضای مجازی بر آرامش درونی می‌پردازد و با استناد به منابع اسلامی، راهکارهایی برای حفظ سلامت روانی و معنوی ارائه می‌دهد.

مفهوم آرامش درونی در اسلام

در اسلام، آرامش درونی (سکینه) به معنای حالت روانی مطلوب و پایداری است که از طریق تعادل روحی و معنوی حاصل می‌شود. قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (ع) به اهمیت این آرامش و راه‌های دست‌یابی به آن اشاره دارند. از جمله آیاتی که به آرامش اشاره دارد آیه 114 سوره یونس است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَاناً وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» که آرامش قلبی را از آثار ایمان می داند. همچنین در روایات بر اهمیت مراقبه بر نفس و پرهیز از گناهان برای رسیدن به آرامش تاکید فراوان شده است.

آرامش درونی در اسلام همچنین به معنای سکون قلب و روح از اضطراب، تشویش و نگرانی‌های دنیوی است. این حالت با تقوا، توکل به خدا و رضایت از قضا و قدر الهی به دست می‌آید. قرآن کریم در آیات متعددی به اهمیت آرامش روحی و معنوی اشاره دارد. به عنوان مثال، آیه شریفه «الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد: 28) بیانگر این نکته است که یاد خدا موجب آرامش قلب‌ها می‌شود.

تعریف مدیریت نگاه در اسلام

مدیریت نگاه به معنای کنترل ارادی دیدگان از نگاه‌های نامشروع و غیرضروری است. قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره نور می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» (به مؤمنان بگو دیدگان خود را از نگاه‌های نامشروع فروگیرند). این آیه نشان‌دهنده اهمیت کنترل نگاه در حفظ پاکی روح و آرامش درونی است.

در آموزه‌های دینی اسلام، نگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی انسان با جهان معرفی شده است. قرآن کریم بارها به اهمیت پاک نگاه داشتن نگاه انسان و دوری از نگاه‌های نامشروع تاکید کرده است. احادیث فراوانی نیز بر این موضوع تاکید دارند و به پیامدهای منفی نگاه‌های هوس‌آلود اشاره می‌کنند. به عنوان مثال، در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «نگاه، اولین قدم در راه زناست.» این حدیث به اهمیت کنترل نگاه و جلوگیری از لغزش آن به سمت محرمات اشاره می‌کند. عرفان اسلامی نیز نگاه را دریچه‌ای به عالم معنا می‌داند و بر لزوم تطهیر آن از آلودگی‌های نفسانی تاکید می‌کند. احادیث متعددی به ضرر نگاه‌های نامشروع و ضرورت کنترل نگاه اشاره دارند. به طور مثال در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است: « نگاه کردن به نامحرم تیری مسموم از تیرهای شیطان است که هر کس از آن بپرهیزد، خداوند به او پاداش نیکو عطا می‌کند». مدیریت نگاه، در این دیدگاه، به معنی کنترل و هدایت نگاه به سمت اهداف معنوی و پرهیز از نگاه‌های هوس‌آلود و بی‌هدف است.

تأثیر عدم مدیریت نگاه بر آرامش درونی

عدم رعایت مدیریت نگاه می‌تواند منجر به حس مقایسه‌گری ناسالم و کاهش رضایت از زندگی شود. از دیدگاه عرفان اسلامی، نگاه‌های غیرضروری باعث پراکندگی ذهن و دوری از تمرکز بر امور معنوی می‌شود. امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «مَنْ أَكْثَرَ النَّظَرَ أَكْثَرَ الْحَسَرَاتِ» (هر که نگاهش را زیاد کند، حسرت‌هایش نیز زیاد می‌شود).

عدم مدیریت نگاه همچنین می‌تواند منجر به افزایش اضطراب، حسادت در زندگی شود. از دیدگاه عرفان اسلامی، این حالت‌ها نشانه‌های دوری از خداوند و عدم تمرکز بر معنویات است. امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ» نهج‌البلاغه، حکمت 400. که نگاه نابجا را تیری از تیرهای شیطان معرفی می‌کند.

این عواقب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش اضطراب و افسردگی: مقایسه‌ی خود با دیگران، حسادت، حسرت و عدم رضایت از زندگی، از جمله عواقب منفی استفاده‌ی بی‌رویه از اینستاگرام است که به اضطراب و افسردگی منجر می‌شود.
  • کاهش تمرکز و بهره‌وری: استفاده‌ی مداوم از اینستاگرام، می‌تواند تمرکز و توجه انسان را کاهش داده و باعث کاهش بهره‌وری در کار و زندگی شود.
  • ضعف اراده: عدم کنترل نگاه در فضای مجازی می‌تواند اراده انسان را تضعیف کرده و به اعتیاد به این پلتفرم منجر شود.
  • فاصله گرفتن از معنویات: غرق شدن در دنیای مجازی و تمرکز بر ظاهر، می‌تواند انسان را از توجه به مسائل معنوی و ارزش‌های دینی دور کند.
  • ترویج نگاه‌های هوس‌آلود: محتوای نامناسب موجود در اینستاگرام، می‌تواند نگاه را به سمت محرمات کشانده و به ایجاد گناه منجر شود.

عدم مدیریت نگاه موجب غفلت انسان از خداوند می‌شود

نگاه‌های بدون هدف به دنبال خود غفلت می‌آورد و غفلت اصلی ترین علت لغزش انسان و ارتکاب معصیت می‌باشد.

در قرآن و روایات برای غفلت چهار نشانه اشاره شده است:

1- فراموشی و سردرگمی در آینده خود: در سؤال شمعون بن لاوی (یکی از مسیحیان معروف زمان پیامبر اکرم ص که از ایشان در مورد نشانه‌های غفلت سؤال کرد، پیامبر(ص) چهار مطلب را ذکر نمودند: سهو، لهو و نسیان (به گونه‌ای که گرفتار فراموش‌کاری و سردرگمی به شهوات و عدم توجه به سرنوشت آینده خویش می‌شود.)

2- پند نگرفتن از حوادث دنیا: رسول خدا(ص) می‌فرمایند: غافل‌ترین مردم کسی است که از تغییر و دگرگونی دنیا، پند نگیرد.

3- هدر دادن اوقات: امام علی ع فرمودند: برای غفلت انسان، همین بس که عمر خودرا در چیزی که مایه نجات او نیست، ضایع کند.

4- همنشینی با فاسدان و مفسدان: امام حسن مجتبی ع می‌فرمایند:غفلت آن است که مسجد را ترک کنی و از انسان فاسد اطاعت نمایی.

راهکارهای اسلامی برای مدیریت نگاه

  1. توجه به توصیه‌های قرآنی: عمل به دستورات قرآن در مورد غض بصر می‌تواند به حفظ آرامش درونی کمک کند.
  2. مراقبه و ذکر: تمرین مراقبه و ذکر خداوند می‌تواند به فرد کمک کند تا کنترل بهتری بر نگاه خود داشته باشد.
  3. پرهیز از محتوای نامناسب: اجتناب از دنبال کردن صفحات و محتوای غیراخلاقی در اینستاگرام.
  4. استفاده از فیلترهای اخلاقی: استفاده از ابزارهای فیلترینگ برای محدود کردن دسترسی به محتوای نامناسب.
  5. کاهش زمان استفاده: محدود کردن زمان حضور در اینستاگرام و تعیین برنامه‌ای مشخص برای استفاده از آن.
  6. پالایش محتوای دنبال‌شده: دنبال کردن صفحات مفید و معنوی به جای محتوای تحریک‌کننده.
  7. فراگیری علم اخلاق و عرفان اسلامی: با فراگیری علم اخلاق و عرفان اسلامی، فرد می‌تواند به درکی عمیق‌تر از ابعاد معنوی و روانی آرامش درونی دست یابد.
  8. توجه به عواقب نگاه نامناسب و آثار مخرب آن بر روح و روان.
  9. پرهیز از تنهایی و همراهی با افراد صالح.
  10. پر کردن اوقات فراغت با فعالیت‌های مفید و معنوی.
کتاب
مدرس:
نفر
تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتاب تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتاب تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتاب تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتاب تست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتابتست کتاب
540,000
490,000
تومان
کتاب
مدرس:
نفر
تاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب تستکتاب
540,000
490,000
تومان
کتاب
مدرس:
نفر
500,000
100,000
تومان
غیرحضوری
مدرس: مهدی ابراهیمی
20 نفر
450,000
100,000
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *